Senioridrætten i Hinnerup

- Kan du brænde, kan du tænde, derfor, når du brænder for en ting, så lykkedes det, man brænder for. Gå du ud og gør ligeså.

Kimen til opstart af Ældreidræt blev lagt i 1996/97, efter at Kirsten og Leif Rasch var flyttet til Hinnerup i 1970. Vi gik begge til gymnastik i HGS – Hinnerup Gymnastik samvirke.

Jeg var på et tidspunkt medlem af DGI Århusegnen ældreidrætsudvalg, senere DGI Østjyllands senioridrætsudvalg. Jeg syntes, at nu var tiden inde til at starte Ældreidræt i Hinnerup. Kirsten og jeg samt Jens Lind havde alle deltaget i et 90 timers kursus i DGI om Ældreidræt, ligesom vi havde deltaget i flere mindre kurser. Vi følte os klar til opgaven.

Det startede med et møde med HOG v/ Niels Jørgen Sørensen, HGS v/Hanne Brokholm og Ældresagen v/Verner Henriksen om opstart af Ældreidræt.

Vi havde i 1996 været vært for et stort landsstævne i Krocket, som vi også selv var begyndt at spille. Derfra havde vi et lille økonomisk overskud. Et fundament at starte på. Vi søgte, og fik et tilskud fra Folkeoplysningsudvalget, så vi nu kunne købe materiel til de forskellige aktiviteter. Badminton- Keglespil- og andre boldspil, samt hvad der eller skal bruges til et 2 timers program i hallen og efterfølgende social samvær med medbragt mad, kaffe/te plus et par sange.

Der skulle også indgås en aftale med Skoleinspektør Nicolaisen, Rønbækskolen om timer i hallen. Skolen rådede over timerne frem til kl. 15.30. Vi havde nogle problemer de første år med at få timer i hallen, men alt faldt på plads, selvom vi en enkelt gang måtte have vore medlemmer til at underskrive et brev til Folkeoplysningsudvalget.

Senere blev Lars Mølgaard skoleinspektør på Rønbækskolen. Han og skolens idrætslærere var forståelige for vort arbejde. Vi også tilskud fra Folkeoplysningsudvalget og havde dermed muglighed for at udvide vore aktiviteter i hallen.

Hvorfor så samarbejde med HOG og HGS og ikke en selvstændig forening?

Vi havde brug for lokaler til de sociale timer i relation til ældreidrætten, og vi havde brug for at låne materiel af HGS, i hvis lokaler vi i starten festede til jul og sæsonafslutninger.

Hvorfor senioridræt. I HOG bladet fra 2000 er der et billede af en af vore medlemme Kirsten Christensen. Det var Kirsten der en dag sagde: Hvorfor hedder det ældreidræt, hvorfor ikke Senioridræt. Fra den dag hed det Senioridræt.

Efter annoncering i den lokale avis, mødte 20 personer op. Det første år var vi vokset fra 23 til 58 medlemmer. Men rygtet om den gode stemning i hallen samt den efterfølgende kaffehygge havde i 2007 bragt medlemstallet op omkring 105 personer. Mange af de første medlemmer var stadig en del af medlemsskaren.

Tiden gik, I dag er der 100 deltagere på onsdagsholdet og 100 deltagere på mandagsholdet. Begge hold træner om formiddagen. Mandagsholdet startede vi om eftermiddagen i 2007 med 23 deltagere. I dag har vi 15 personer på venteliste.

Aktivitetsniveauet er også steget. Nye spil er kommet til. Petanque og tæppecurling. Senioridræt er ikkekun er vinteraktivitet. Når foråret kommer og vi slutter i hallen, arrangeres der fællesture rundt i vort smukke land. Enten det er på gåben, på cykel, i bil, eller med tog. Udenlandsture til Tyskland i bus, er det også blevet til.

Der er også muligt, at dyrke aktiviteter ved Rønbækhallen. Fx Krocket, petanque eller stavgang.

Leif Rasch